onsdag, oktober 28, 2009

ettan

idag har jag ägnat förmiddagen ihop med en barnmorska på op. vi har tagit hand om två kejsarsnitt. så idag har jag fått uppleva så otroligt mycket. jag har fått tvätta mig och klä mig sterilt. fan vad knöligt det är när man inte har vanan inne. under första snittet följde jag barnmorskan, i hennes arbete. och eftersom det var tvillingar fick jag, JAG, ta emot ettan. jag var först att hålla i ettan och fick visa upp bebisen för de nyblivna föräldrarna. tårarna sprutade på pappan och snudd på på mig också. det var så starkt, så stort, så fint. vet inte hur många kort jag är med på nu i gröna kläder och "mössa". eftersom jag följde barnmorskan i det första snittet och assisterade med att bära bebis så var jag med inne på operationssalen under hela förloppet av snitt 2. och åter igen tvätta och klä sig sterilt. denna gång var det ju bara en bebis i magen så jag fick stå bredvid läkaren hela tiden och se allt. från att dom skar upp buken, till att den var ihopsydd. har aldrig varit med på en operation förut. det var jättespännande. och jag mådde aldrig dåligt. klarade det hur bra som helst. men det var nog bra att jag åt och drack innan. en del studenter svimmar ju faktiskt.

jag kommer aldrig glömma ettan.

och inte nog med det, idag hade jag min första kändisspot.

Inga kommentarer: