torsdag, mars 01, 2012

tom plånbok vid fel tillfälle

på tunnelbanan ikväll blev jag så berörd av en fd missbrukare numera bostadslös kille som skramlade ihop några fjuttiga kronor. när han väl kom till oss som satt i ena änden av vagnen och säkert för hundrade gången frågade om vi hade några kronor att avvara. började gubben bredvid mig att fråga ut killen om han var svensk och hur han hamnat i situationen han nu var i. nästan hela vägen hem fick jag höra den här killens livshistoria (i vuxen ålder) och att han nu var på väg till gubbängen för att sova inne på en offentlig toalett. det slutade med att gubben gav den här killen 100 kr eftersom han inte hade någon mindre växel. och jag satt där med tom plånbok och hade gärna velat bidra med någon krona om jag hade kunnat.

Inga kommentarer: